Nové BMW S 1000 XR – ještě lehčí, ještě rychlejší a praktičtější

Nové BMW S 1000 XR – ještě lehčí, ještě rychlejší a praktičtější

„ Pro následnický model je vždy těžké překonat několikanásobného vítěze testů, jakým je S 1000 XR. Prošli jsme velkým množstvím obtíží, ať už malých či velkých, abychom XR ve všech možných ohledech vylepšili.“ Ralf Mölleken, projektový manažer.

Nové BMW S 1000 XR – ještě lehčí, ještě rychlejší a praktičtější. 
Světová premiéra nového BMW S 1000 RR proběhne na milánské výstavě EICMA 2019. Nové vydání nejlépe prodávaného motocyklu kategorie Adventure Sport je radikálně lehčí a obratnější, a také nabízí bezkonkurenční kombinaci cestovních vlastností a sportovních schopností. S kompletně novým motorem a podvozkem a pohotovostní hmotností 226 kg, která je o 10 kg nižší než v případě předchůdce, model S 1000 XR otevírá zcela novou dimenzi v segmentu motocyklů Adventure Sport. Nová generace modelu S 1000 XR svým vlastním způsobem pozvedává sportovní a cestovní vlastnosti tohoto typu motocyklu a vyznačuje se bohatou standardní výbavou následujícími systémy: podvozek Dynamic ESA, jízdní režimy Pro, systémy ABS Pro & DTC, řízený rozjezd do kopce Hill Start Control Pro, dokonale čitelný 6,5palcový displej s konektivitou a kompletní LED osvětlení. 

O 5 kilogramů lehčí nově vyvinutý motor vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR, motocykl má upravené převodové poměry, vyšší výkon ve středních otáčkách a je vybaven regulací točivého momentu motoru MSR.
Nové BMW S 1000 XR pohání nově vyvinutý vodou chlazený řadový čtyřválec, zkonstruovaný na základě motoru modelu S 1000 RR. Nejvyšší výkon činí 121 kW (165 k) při 11 000 1/min. Maximální točivý moment 114 Nm nastupuje při 9250 1/min. Ve srovnání s předchozím modelem bylo možné zvýšit kompresní poměr z 12,0 na 12,5. Díky obzvláště lineární křivce točivého momentu nového XR se dále rozšířilo spektrum využitelných otáček, díky čemuž je nyní motocykl lépe řiditelný. Ve srovnání s předchozím modelem mají nyní 4., 5. a 6. rychlostní stupeň delší převodový poměr, a to až o 8 %, což snižuje úroveň otáček motoru, aniž by došlo k ovlivnění jízdní dynamiky. Kromě toho ve srovnání s předchozím modelem klesla spotřeba paliva podle cyklu WMTC o 8 % ze 6,7 na 6,2 litru na 100 kilometrů.

 

Dále vylepšená každodenní použitelnost a vysoký výkon při velmi sportovní jízdě díky dále optimalizovanému výkonu ve středních otáčkách. 
Obzvláště lineární křivka točivého momentu a jeho množství má v praxi velmi pozitivní účinek. Nové BMW S 1000 XR jako takové nabízí rovnováhu mezi klidným cestováním a sportovní jízdou na okresních silnicích, současně je schopné zajíždět i velmi rychlá kola na závodním okruhu. Nový motor modelu S 1000 XR nabízí ve srovnání s předchozím modelem, který měl do slabého hodně daleko, o něco větší výkon v nízkých a středních otáčkách a umožňuje ještě suverénnější jízdní styl na všech typech povrchu. 

Mnohem lehčí a kompaktnější základní motor s prověřenou 4ventilovou technologií, duté sací ventily a vysokým otáčkám přizpůsobená zdvihátka.
Každý spalovací prostor je vybaven čtyřmi ocelovými ventily. Kromě toho jsou dříky sacích ventilů duté, což snižuje jejich hmotnost. Stejně jako dříve ventily aktivují lehká, vysokým otáčkám přizpůsobená zdvihátka potažená materiálem DLC, která jsou nejen pevnější, ale ve srovnání s předchozím modelem také o 25 % lehčí (pokles z 11 na 8 g). 

Dvě nastavení plynu pro optimální odezvu. Funkce „motorové brzdy“ s regulací točivého momentu motoru MSR. 
Nové BMW S 1000 XR je standardně vybaveno dvěma nastaveními plynu, která jsou trvale spojena s příslušnými jízdními režimy „Rain“, „Road“, „Dynamic“ a „Dynamic Pro“:

  • Rain: jemná odezva plynu, omezený točivý moment u 1. až 3. převodového stupně.
  • Road: optimální odezva plynu, omezený točivý moment u 1. a 2. rychlostního stupně.
  • Dynamic: optimální odezva plynu, omezený točivý moment u 1. a 2. rychlostního stupně.
  • Dynamic Pro: optimální odezva plynu, maximální točivý moment u všech rychlostních stupňů. Kromě toho lze maximální točivý moment u všech rychlostních stupňů kombinovat s jemnou odezvou plynu.

Funkce „motorové brzdy“ ve spojení s regulací točivého momentu motoru MSR (elektronicky řízený systém MSR zabraňuje zablokování zadního kola v důsledku náhlého ubrání plynu nebo při necitlivém podřazení) má tři nastavení: 

  • Rain: brzdný moment motoru a maximální úroveň MSR.
  • Road: brzdný moment motoru a maximální úroveň MSR.
  • Dynamic: brzdný moment motoru a střední úroveň MSR.
  • Dynamic Pro: brzdný moment motoru a střední úroveň MSR. Zde je také možné nastavit brzdný moment motoru a MSR na minimum. 

Nový, mnohem lehčí podvozek s technologií rámu Flex Frame a motorem, který více přebírá nosnou funkci.
Středobodem podvozku nového S 1000 XR je stále hliníkový prostorový rám, jehož uspořádání bylo oproti předchozímu modelu drastickým způsobem pozměněno. Hlavní rám je i nadále konfigurován jako svařovaná konstrukce vyrobená ze čtyř litých prvků s motorem jako dřív integrovaným v náklonu o 32 stupňů dopředu, ovšem motor nyní více přebírá nosnou funkci.

Za účelem dosažení výrazného snížení hmotnosti jsou nyní dvě svrchní trubky rámu, část hlavy řízení a úchyty motoru zkonstruovány tak, že se dále zvětšuje funkce motoru jakožto nosného prvku. Vzhledem k tomu, že větší část motoru je integrována do konstrukce podvozku, poklesla hmotnost rámu přibližně o 2 %. A co víc, při navrhování nového hlavního rámu bylo požadováno, aby síla působila přímo na konstrukci motoru prostřednictvím co možná nejkratších cest. Také zadní rám nového BMW S 1000 XR je nový, ještě lehčí a váží přibližně o 9 % méně. Celá kombinovaná struktura hlavního rámu, zadního rámu a kyvného ramene byla nově vypočtena tak, aby bylo dosaženo optimální kombinace tuhosti a flexibility – odtud název Flex Frame. 

Nový rám přináší další výhody díky své velmi úzké konstrukci. V oblasti, která je důležitá pro dobré vedení kolenem, je motocykl výrazně užší. Jezdec má nyní mnohem méně rozevřená stehna, díky čemuž na motocyklu sedí uvolněněji. Ve srovnání s předchůdcem se posunul o 20 mm blíže k přednímu kolu, což umožňuje ještě aktivnější a zároveň přirozenější držení těla. Dalšími výhodami jsou ještě lepší zpětná vazba od předního kola a v neposlední řadě také optimalizované rozložení hmotnosti.

Z ergonomického hlediska nové BMW S 1000 XR těží z řídítek, která jsou o 30 mm užší. Bez toho, aniž by se jezdec musel vzdát typické jízdní pozice motocyklů Adventure, přinášejí zúžená řídítka další výhody – pro nepříliš vysoké jezdce zejména při manévrování. Kompletně přepracován byl tlumič vibrací řídítek. 

Zcela nový a odlehčený podvozek s kyvným ramenem spojeným s pružinovou vzpěrou a elektronicky řízené odpružení Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro.
Stejně jako v případě celého motocyklu, výrazným způsobem klesla také hmotnost podvozku. Rám a zadní výkyvné rameno jsou nyní o 2,1 kg lehčí a motor víc než kdy předtím působí jako nosný prvek. Nové dvoustranné kyvné rameno snižuje neodpruženou hmotnost o 1,6 kg a díky přímému spojení zajišťuje obzvláště citlivé reakce. 

Nové S 1000 XR je již standardně vybaveno nejnovější generací elektronického odpružení BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Díky nejnovější generaci nastavitelných ventilů poskytuje tento všestranný motocykl kategorie Adventure Sport mimořádně dynamický zážitek z jízdy s vysokou úrovní jízdního komfortu. Elektronické odpružení Dynamic ESA Pro se dvěma režimy tlumení (Road a Dynamic) a automatickým vyrovnáváním zatížení je dostupné jako volitelná výbava. Poprvé u modelu S 1000 XR jezdce při brzdných manévrech podporuje také brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control). 

Čtyři jízdní režimy, nejnovější generace dynamické kontroly trakce DTC a kontrola zvedání předního kola DTC Wheelie. Systém ABS Pro s brzdovým asistentem DBC (Dynamic Brake Control) pro ještě větší bezpečnost při brždění v náklonu.
Nové S 1000 XR je vybaveno čtyřmi standardními jízdní režimy: „Rain“, „Road“, „Dynamic“ a „Dynamic Pro“. Režim „Dynamic Pro“, který lze v případě modelu S 1000 XR poprvé zcela konfigurovat, nabízí širokou škálu možností nastavení. Kromě reakcí na plyn lze u nového S 1000 XR vůbec poprvé samostatně konfigurovat účinek brzdění motorem, systém ABS, kontrolu trakce a regulaci zvedání předního kola (včetně nového nastavení „Power Wheelie“). Zatímco zčásti integrální systémy BMW Motorrad ABS již poskytují vysoký stupeň asistence a bezpečnosti při brzdění v přímce, ABS Pro toto vše posouvá o další kus dál a nabízí vyšší bezpečnost také při brzdění v náklonu.

Multifunkční přístrojový panel s 6,5palcovým barevným displejem pro vynikající čitelnost a maximální rozsah zobrazovaných informací.
Přístrojový štít nového BMW S 1000 XR byl také kompletně přepracován. Kromě rozšířeného rozsahu zobrazovaných funkcí a informací byl zvláštní význam kladen na co možná nejlepší čitelnost. Pro optimální viditelnost, a to i v náročných světelných podmínkách, má displej velkou úhlopříčku. Nabízí na míru přizpůsobené zobrazení pro různé účely. Zobrazení Pure Ride například zahrnuje veškeré informace potřebné pro běžnou jízdu na silnici, zatímco zobrazení Core umožňuje zobrazovat úhly náklonu, míru brzdění a zásahy kontroly trakce. Další dostupné zobrazení poskytuje přehled o celkovém stavu motocyklu. Součástí standardní výbavy je praktický navigační systém se šipkami. Barevný displej se pohodlně ovládá ovladačem MMC (Motorcycle Multi Controller) na řídítkách. 

Nové LED světelné jednotky a volitelná výbava v podobě světlometů Pro s adaptivním odbočovacím světlem a funkcí denního svícení DLR.
Všechna světla verze ECE nového S 1000 XR využívají nejmodernější LED technologie (americké verze nemají přední LED odbočovací světla). Kromě směrových světel a zadního světla je součástí výbavy přední světlomet se dvěma symetricky uspořádanými LED jednotkami, přičemž každá z nich je vybavena potkávacím, dálkovým a obrysovým světlem. Nový LED světlomet Pro nyní silnici osvětluje ještě účinněji než předtím. V tomto případě jezdec těží z lepšího osvětlení vozovky při zatáčení zásluhou dodatečně aktivovaného světelného zdroje pro osvětlení prostoru vedle hlavního světelného kuželu. Volitelná výbava světlometu Pro zahrnuje také denní svícení DRL (Daytime Riding Light) pro lepší viditelnost motocyklu ve dne. K dispozici jsou také přídavné LED světlomety pro lepší osvětlení silnice v noci a lepší viditelnost v silničním provozu.

Ještě propracovanější a dynamičtější design s optimalizovanou ergonomií a dvěma atraktivními barevnými schématy.
Nové rozvržení hlavního rámu, pojmenované jako jako Flex Frame, umožnilo vyrobit mnohem štíhlejší palivovou nádrž a kapotáž okolo sedadla pro ještě lepší držení motocyklu koleny. Navíc byly optimalizovány také dotykové plochy a nově navržený trojúhelník mezi konci řídítek, povrchem sedáku a stupačkami zajišťuje optimální ergonomii.

Nové BMW S 1000 XR podtrhuje svůj výrazný charakter dynamickými proporcemi, zatímco designové provedení i nadále využívá důmyslně tvarované plochy. Řešení ze segmentu cestovních motocyklů a z modelové řady GS jsou kombinovány se sportovními prvky a motocyklu dodávají výrazný charakter, který odráží široké možnosti jeho využití. 

Nezaměnitelný charakter nového S 1000 XR odrážejí také dvě různá barevná provedení: elegantní základní šedá Ice Grey a volitelně dostupné vysoce dynamické provedení červená Racing Red/White Aluminium. 

Přednosti nového BMW S 1000 XR:

  • O 5 kilogramů lehčí, nově vyvinutý řadový čtyřválec zkonstruovaný na základech S 1000 RR s dále optimalizovaným výkonem ve středních otáčkách a ovladatelností, nové odstupňování 4. až 6. převodového stupně. 
  • Špičkový výkon a točivý moment: 121 kW (165 k) při 11 000 1/min a 114 Nm při 9250 1/min. 
  • Lineární křivka točivého momentu: ještě lepší řiditelnost v celém rozsahu otáček.
  • Nově vyvinutý podvozek s technologií rámu Flex Frame, motor více přebírá nosnou funkci.
  • Výrazně vylepšená ergonomie díky technologii rámu Flex Frame.
  • Standardně dodávané elektronické odpružení Dynamic a elektronické odpružení Dynamic ESA Pro se dvěma režimy tlumení (Road a Dynamic) a automatické vyrovnávání zatížení jako volitelná a dodatečně nabízená tovární výbava.
  • 0 19 % lehčí zadní kyvné rameno s přímo kloubově spojenou pružinovou vzpěrou pro ještě citlivější reakce. 
  • Dynamický brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control).
  • Ve srovnání s předchozím modelem snížení hmotnosti o 10 kg na 226 kg. 
  • Nový, lehčí výfukový systém plní normu EU5.
  • Nová šestiosá senzorika.
  • Standardně dodávaná dynamická kontrola trakce DTC. 
  • Standardně dodávaná DTC kontrola zvedání předního kola.
  • Standardně dodávaná regulace točivého momentu motoru MSR a funkce brzdění motorem.
  • Standardně dodávané ABS Pro pro zvýšení bezpečnosti při brzdění, a to i v náklonu. 
  • Standardně dodávané jízdní režimy „Rain“, „Road“, „Dynamic“ a „Dynamic Pro“.
  • Standardně dodávaný asistent rozjezdu do kopce Hill Start Control Pro.
  • Dodatečná tovární výbava HP Shift Assistant Pro pro rychlé řazení na vyšší i nižší stupně bez použití spojky.
  • Elektronický systém udržování rychlosti jako dodatečná tovární výbava.
  • Nový přístrojový panel s dobře čitelným 6,5palcovým barevným displejem a čtyřmi zobrazeními. 
  • Systém osvětlení kompletně tvořený LED zdroji.
  • Směrová světla nově s komfortní funkcí.
  • Adaptivní světlo pro osvětlení zatáček vč. denního osvětlení DRL jako součást výbavy Headlight Pro, dostupné jako dodatečná tovární výbava.
  • Kompletně nově navržená kapotáž pro ještě dynamičtější styl a optimální aerodynamiku a ještě lepší ochranu před větrem a povětrnostními podmínkami. 
  • Dvě barevná provedení při uvedení na trh: šedá Ice Grey a červená Racing Red/White Aluminium (za příplatek).
  • Rozšířená nabídka speciálního příslušenství a dodatečného vybavení.
  • Držák na kufr (demontovaný).