Tak jako v loňském roce i letošní Dakar velmi poznamenává špatné počasí.
Tak jako v loňském roce i letošní Dakar velmi poznamenává špatné počasí. Organizátorům a samozřejmě i týmům přidělává vrásky hlavně silný déšť. Již pátá etapa musela být kvůli dešti zkrácena, aby poté šestá byla úplně zrušena. Závodníci tak měli místo jednoho dne volna ve městě La Paz, hned dva.
Tým BARTH Racing využil dvoudenního volna na přípravu závodních strojů na maratonskou etapu. Práce na technice bylo opravdu hodně. Jezdci si mohli odpočinout a zregenerovat do další fáze Dakaru. V pondělí se závodní kolotoč Dakaru opět roztočil. Závodníci vyrazili směr město Uyuni a asistence přespala v bivaku Tupiza. Maratonská etapa se vyznačuje tím, že závodníci přespí v jiném bivaku než asistence a servis závodního stroje si musí udělat sami. Hned první den byla opět závodní část zkrácena, ale i přesto na jezdce čekalo dohromady 800 kilometrů. Druhá část maratonské etapy poznamenala i trasu asistenčních vozů. Necelých 200 kilometrů od bivaku v Saltě, došlo díky silnému dešti k sesuvu půdy a zaplavení silnice. Organizátoři museli okamžitě začít hledat řešení, jelikož doba likvidace následků sesuvu se odhadovala minimálně do druhého dne ráno. Objevily se i informace, že zprovoznění silnice bude trvat několik dní. Jedna z variant byl i provizorní bivak kousek od místa, kde kolona zůstala stát. V koloně doprovodných vozů zavládl zmatek. Po několika hodinách přišlo řešení v podobě objízdné trasy. Ta byla oproti původní trase delší o 150 kilometrů a vedla z 90% po nezpevněném, rozbitém a velmi prašném povrchu. Cesta trvala velmi dlouho a mnohé vozy měly velké problémy trasu projet. Pohon 4x4 byl v podstatě nutností. Doprovod týmu BARTH Racing zvládl tuto cestu bez větších problémů, až na jeden defekt pneumatiky. Po této cestě nakonec museli jet i závodníci a příjezd do bivaku v Saltě byl až pozdě v noci.
David si marně vzpomíná na takovou maratonskou etapu na Dakaru. „Myslím si, že je to už hodně přitažený za vlasy, ale je to pro všechny stejný. Myslím, si že Bolívie není úplně vhodná pro tento závod. Je tam hrozná zima. Všichni jsou už naštvaný a možná to bude mít nějakou dohru“, popsal pocity z maratonské etapy David. Po 18 hodinách na motorce se cítí unavený, navíc ho trápí poleptané lýtko od benzínu, z druhé etapy. Se svým výsledkem v maratonské etapě je ale spokojený. Podařilo se mu stáhnout určitou ztrátu na soupeře a obsadil 42. místo. Motorka je po odstranění problému v pořádku a jede skvěle.
Ruda přijel do bivaku až velmi pozdě, značně unavený a hlavně potlučený. „Snažil jsem se dohnat včerejší den, který se mě moc nepovedl. Bohužel jsem vjel do velké díry vymleté od vody a šel jsem přes řídítka. Motorka je pojízdná, ale hodně jsem toho na ní rozbil“, popsal své pocity Ruda LHOTSKÝ. S výsledkem maratonské etapy spokojený není. První den se trápil v písku, navíc se přidaly nefunkční tlumiče. Druhý den ovlivnil pád, po kterém už Ruda myslel jen na dojetí do cíle.
Bohužel Zdeněk TŮMA nedorazil před uzavírkou do bivaku v Saltě. Poslední informace od něho byly z místa provizorního bivaku nedaleko zaplavené silnice.
Díky problémům s přejezdem doprovodu i závodníků a celkové časové náročnosti osmé etapy nakonec organizátoři rozhodli, že devátá etapa byla zrušena. Na týmy tedy čekal společný přejezd do dalšího bivaku ve městě Chilecito. Po náročných dnech to ovšem nebyl žádný odpočinek, délka přejezdu 675 kilometrů.