Společnost BMW Motorrad představuje custom concept na Villa d’Este
Jedná se o světovou premiéru, kterou scéna upravených motorek toužebně očekávala – custom concept značky BMW Motorrad s novým prototypem motoru flat-twin – motorka s boxerem dosud největší vyrobené kapacity. Tato ryzí, očesaná a oholená motorka pokřtěná jako „Concept R 18“ je pouhou předzvěstí toho, co chystáme v segmentu cruiser.
Je už nepsanou tradicí, že v Itálii na akci Concorso d’Eleganza Villa d’Este konané každý rok v květnu na březích jezera Como společnost BMW Motorrad představuje převratné designové studie. Návštěvníci této nejexkluzivnější „soutěže krásy“ historických vozidel a motocyklů mohou v posledních letech na vlastní oči spatřit neobyčejné dvoukolé příspěvky, které pocházejí z oddělení designu společnosti BMW Motorrad. Patří k nim koncept Ninety homage k původní motorce R 90 S, šestiválcový „bagger“ konceptu 101 a R 5 Hommage – hold originálnímu a ikonickému modelu z roku 1936.
Fanoušci rozvíjejícího se segmentu cruiser zaznamenali se značným zájmem dvě fascinující upravené motorky, které nedávno odhalili renomovaní konstruktéři v Japonsku a Spojených státech – v obou případech s prototypy velkého motoru boxer značky BMW Motorrad. Tito konstruktéři – CUSTOM WORKS ZON a Revival Cycles – dostali volnou ruku, aby upravené motorce s velkokapacitním boxerem vtiskli svou představu. Úžasné výsledky, kterých dosáhli v podobě modelů „Departed“ a „Birdcage“, vyvolaly mezi nadšenci otázku – jak by taková „ručně vyrobená“ nefalšovaná motorka značky BMW Motorrad mohla vypadat a znít?
Edgar Heinrich, vedoucí oddělení designu společnosti BMW Motorrad
Potěšíš-li se pohledem na Concept R 18, bude ti jasné, že v touze vytvořit ryzí, emotivní, ručně vyráběný upravený motocykl čerpali designéři inspiraci hluboko v historii značky. Není pochyb o tom, že tito talentovaní nadšenci – mnozí z nich vylepšují motorky ve svém volném čase – jistě dostáli příslibu, který původně vyplynul z odhalení R 5 Hommage v roce 2016, přesně 80 let poté, co tento legendární sportovní boxer zažil svůj debut. Pro tento segment však potřebuješ velký motor, takže pokud to jednotka o 500 cm³ původní R 5 nedokáže (podle moderních standardů), pak to určitě zvládne největší motocyklový boxerový motor všech dob.
Je jasné, že Concept R 18 – vzrušující propojení mezi zmíněnou motorkou „hommage“ a přicházejícím motocyklem sériové výroby – má stejný ráz, charakter a příslib. Středem pozornosti je nepochybně obrovský boxerový motor – fyzicky je mnohem větší než verze 500 cm³ použitá v případě ukázkového motocyklu hommage a navržená tak, aby udělala skutečný dojem. Byla vybrána charakteristická paprsková kola (21” přední a 19” zadní), aby ladila s výraznými proporcemi. Celkové pojetí tohoto nejnovějšího ukázkového motocyklu vyzařuje charakter a ráz. Dojem z upraveného, ručně vyráběného motocyklu umocňuje upravená přední část a koncovka výfuku.
Model Concept R 18 – nízký a dlouhý, oholený a odlehčený – je skvost vybavený leštěnými hliníkovými kryty cylindrů, rafinovanou barevnou úpravou motoru, slzovitou nádrží a vidlicí a oblastmi s linkami se zlato-žlutým efektem v hlubokém vrstveném laku. Jsou pouze tři povrchové úpravy kovu – tryskání, lakování či leštění – díky nimž celá motorka získá čistou, autentickou atmosféru. Ikonické pneumatiky RILLE značky Metzeler mají upravený vzorek běhounu a speciální barevné ošetření na bočních stěnách. Každý, kdo zná motorky BMW od 50. let minulého století, pozná sedadlo stylu Pagusa s vyraženým logem a tepáním na kůži.
Otevřený kardan, zavěšení zadního kola cantilever, karburátor twin-Solex z automobilu BMW 2002, LED světlomet inspirovaný světlometem značky Bosch z roku 1950 namontovaný mezi vidlice, žádné viditelné spínače – seznam pokračuje a obhlížení modelu Concept R 18 (jak hrdě hlásá štítek na motoru) vyvolává mnohá překvapení. Je jisté, že jde o pokračování příběhu, který začal s modelem R 5 Hommage. Nejúžasnější na tom však je, kam nás tento příběh zavádí v dnešní době – ne na cestu vyspělých technologií, ale individuálnějším, autentičtějším a odvažujeme si říct emotivnějším směrem. Je čas zpomalit a pokochat se výhledem?