Při správné technice řídíte motorku pouze přenášením váhy těla
Uvolnění je základ
Nechte vršek těla a hlavně ruce s lokty úplně uvolněné a snažte se motorku řídit spíš přenášením váhy než silou pomocí rukou. Je to bezpečnější a pohodlnější. Nebudete zbytečně plýtvat energií.
Jak na zatáčku
Lehce si vysedněte (asi tak na půl zadku) do vnitřku zatáčky. Někdo preferuje sedět úplně vzadu, jinému naopak vyhovuje naplácnutí na nádrž – obojí je při normálním ježdění správně, dělejte to hlavně tak, abyste neměli pocit jakéhokoliv omezování a nebyli jste v křeči. Správné přenesení váhy pomůže projet zatáčku svižně a bezpečně. Všechno závisí na rychlosti, kterou jedete. Při klidné turistické jízdě nemá cenu do zatáček vysedat, ale bude stačit pracovat s horní polovinou těla. Skloňte hlavu do míst, jako kdybyste se snažili dát pusu svému vnitřnímu zrcátku. Držte ji uvolněnou a natočenou tak, abyste mohli správně směřovat svůj pohled.
Brzdíme a rozjíždíme se
Nedržte řídítka křečovitě, při brzdění se do řídítek nezapírejte, ztratíte tím cit na ovládání páček. Ty ovládejte tolika prsty, kolik vám bude vyhovovat, doporučujeme používat dva, pomáhá to citlivěji dávkovat a budete mít stále oporu v řídítkách. Při prudším rozjezdu se nezapírejte toporně do stupaček, motorka by se mohla naklonit, tedy začít zatáčet. V zatáčkách je nutné mít špičky na stupačkách, jinak se zbytečně omezujete v náklonu, a to může být nebezpečné!
Oči a jejich správné používání je klíčová věc pro rychlou a bezpečnou jízdu na motorce.
Odhadnutí rychlosti
Při jízdě se nedívejte dva metry před motorku, ale maximálně tam, kam dohlédnete. Budete tak mnohem lépe reagovat na jakýkoliv problém, který se před vámi může objevit. Dávejte pozor na profil silnice, kam vedou stromy nebo svodidla – nebudete potom překvapení, když se zatáčka začne najednou zavírat. Pohled co nejvíce dopředu vám rovněž pomůže správně odhadnout rychlost, jakou chcete zatáčku nebo daný úsek silnice projet.
Kam koukat na nájezdu?
Špičkoví závodníci mají své osobní trenéry a navštěvují specializované školy, kde je učí správnému pohledu do zatáčky. V zásadě jde o správnou nájezdovou rychlost a nasměrování motorky k vrcholu zatáčky. Nejdůležitější je najít si brzdný bod a ten periferně sledovat. Nezafixujte na něj ale svůj pohled a koukejte se tam, kam chcete motorku poslat (na nájezd do zatáčky).
Vrchol zatáčky
Pořád platí základní poučka – jedete tam, kam se díváte. Přišpendlete oči na apex (vrchol zatáčky), přeneste váhu do vnitřku a směrujte motorku do zatáčky. Už v první třetině zatáčky byste měli trochu přidat plyn, což pomůže správně rozložit váhu, a motorku tím pádem stabilizovat.
Výjezd
Ve chvíli, kdy si jste stoprocentně jistí, že máte motorku nasměrovanou tam, kam chcete, už koukejte na výjezd ze zatáčky a plynule přidávejte plyn. Vaše oči by měly jít dopředu rychleji, než jede motorka. Další poučka říká, že byste nikdy neměli přidávat plyn, pokud si nejste jistí, že ho zase nebudete muset ubrat. Je špatně brzy přidat a potom se vylekat, že vás to táhne ze zatáčky pryč.
Fixace na bod
Pokud zatáčku přeženete, nepanikařte a snažte se koukat do jejího vnitřku. Správný pohled dokáže totiž hodně věcí zachránit! Když se budete v krizové situaci koukat do škarpy nebo na strom, tak do něj taky vletíte. Není to lehké, ale dá se to naučit. Musíte překonat strach, odtrhnout oči od překážky a podívat se dál – jednoduše si najít cestu, únikový prostor. Většinou to místo najdete.
Ideální stopa v zatáčce je takový svatý grál všech motorkářů a naprosto klíčová dovednost. Správná stopa totiž určuje jak vaši rychlost, tak i míru bezpečí.